Köpvillkor – Mattadirekt.se

1 Allmänna villkor

Köpvillkoren tillsammans med din beställning, bekräftat av en orderbekräftelse skickad till den mail som angivits, utgör
avtalsunderlaget för köpet.

För att göra en beställning måste du ha fyllt 18 år. Om du är under 18 år krävs tillstånd från målsman.

Där det i dessa villkor ställs krav på dokumentation, uppfylls detta genom mail som skickas till info@mattadirekt.se.

1.1 Parter

“Mattadirekt” är: Mattadirekt Sweden AB och benämns även “vi”, “oss”, “vårt” eller “vår”.
Vid förekomst av “Hemsidan” menas Mattadirekt Sweden ABs hemsida: www.mattadirekt.se.

“Köparen” eller “Kund” är: den person som är angiven som köpare i beställningen och benämns även: “du”,”dig”, “din” eller “ditt”.

2 Frakt

Mattadirekt erbjuder alltid fri frakt & fri retur.

Läs mer om returer i avsnitt 4 Retur & Ångerrätt.

Vi innehar riskerna för produkterna tills att de mottagits av dig. När sändningen tagits emot accepteras varan i väsentligt skick. Alltså är det viktigt att man som kund alltid inspekterar emballaget för synliga skador innan man tar emot den. Vid eventuella emballageskador ska Kund neka sändningen och kontakta vår kundtjänst.

Om en produkt mot förmodan är defekt eller smutsig och emballaget inte är skadat måste man som kund anmäla detta genom att göra en reklamation till vår kundtjänst.

Läs mer om detta i avsnitt 5 Reklamation.

Tänk på att vid hemleverans har du själv ansvar för att ta in produkterna i bostaden samt måste vara på plats för att ta emot varorna. Likväl vid eventuella uppkomna skador ska du neka sändningen och kontakta vår kundtjänst.

2.1 Leveranssätt

Kund får alltid avisering till det telefonnummer/mailadress som angivits vid beställning.

Flertalet mattor går att vika utan att deras egenskaper påverkas negativt och skickas då som ombudspaket.
Det är alltså inte mattans storlek som avgör leveransmetoden utan sändningens storlek efter paketering.

2.1.1 Hemleverans eller ombud

Nedan punkter dikterar hur en matta kommer att skickas.

  • Sändningens längsta sida är 160 cm eller mer; mattan skickas som hemleverans.
  • Sändningenslängsta sida är under 160 cm; mattan skickas som ombudspaket och hämtas ut på ett
    postombud.

Vid frågor om hur specifika specifika mattor levereras, vänligen kontakta oss via mail (info@mattadirekt.se) alternativt via telefon (036 – 12 28 10).

2.2 Leveranstid

Leveranstiden är normalt 2-6 arbetsdagar.

Överstiger leveranstiden det som vi utlovat har Kund rätt att inte hämta ut/vägra hemleveransen av sändningen utan att en
debiteringskostnad tillkommer.

Läs mer om debiteringskostnaden i avsnitt 2.3 Ej uthämtade paket.

2.3 Ej uthämtade paket

Outlösta paket eller hemleverans som inte tagits emot trots aviseringar kommer att debiteras Kund om 300 SEK (inkl. moms). Detta för
att täcka en del av de kostnader som uppstår, såsom plock-och-pack kostnader, returfrakter, expeditionsavgifter osv.

Om ordervärdet ej uppnår 300 SEK debiteras istället det totala ordervärdet.

Läs mer om returer i avsnitt 4 Retur & ångerrätt.

3 Priser & Betalning

Alla priser som anges på Hemsidan inkluderar svensk moms på 25%. Rekommenderade priser är svensk standard för de varor som finns den svenska marknaden.

3.1 Betalsätt

Samtliga betalningar sker genom Klarna Checkout och erbjuder bl.a. fakturabetalning, kontobetalning, kortbetalning, Swishbetalning direktbetalning.

Läs mer om Klarnas köpvillkor på denna länk.

3.1.1 Återbetalning

En beställning som på riktiga grunder blir krediterad, till exempel utnyttjande av ångerrätten, reklamation eller godkänd retur, återbetalar vi konsumenten inom 30 dagar.

3.2 Lägsta pris-garanti

Mattadirekt strävar alltid efter att ha det lägsta priset på marknaden. Prisgarantin gäller gentemot alla svenska konkurrenter och vid köptillfället.

Om du gör din beställning via vår hemsida och sedan kontaktar oss via mail (info@mattadirekt.se) senast 14 dagar efter ditt köp, korrigerar vi summan manuellt i efterhand.

3.2.1 Villkor för prisgaranti

  • Produkten ska vara av samma märke, modell och storlek.
  • Tillkommer fraktkostnader hos återförsäljaren ska detta inkluderas i beräkningen.
  • Tillkommer tilläggsavgifter hos återförsäljaren ska detta inkluderas i beräkningen.
  • Kund måste upplysa Mattadirekt.se senast 14 dagar efter köptillfället.
  • Kund måste kunna dokumentera att en konkurrent har ett lägre pris.
  • Dokumentationen hämtas från en återförsäljare som har det aktuella priset.
  • Dokumentationen måste visa att produkten finns i lager och kan köpas till det aktuella priset.
  • Köpet ska kunna att utföras på lika villkor.
    • Priset beräknas inte på begränsade erbjudanden, exempelvis lagerrensningar, öppningserbjudanden och liknande.
    • Priset beräknas inte på ett köp som görs via internethandel och sedan hämtas i butik eller annan upphämtningsplats.
  • Prisgarantin gäller mot internetbaserade butiker som bedriver sin verksamhet i Sverige. Utöver ovanstående punkter måste återförsäljaren uppfylla nedan för att prisgarantin ska brukas.
    • Klassas som en svensk juridisk person (svenskt organisationsnummer).
    • Har svenskt fysiskt säte (adress inom Sverige).
    • Följer de lagar och skatter som gäller i Sverige.
    • Är anträffbara gällande garantier och service för svenska konsumenter.
    • Bedriver verksamhet på nätet och ej exklusivt till fysisk butik.

4 Retur & ångerrätt

Mattadirekt erbjuder gratis retur vid köp hos oss. Kund ska alltid kontakta Mattadirekts kundtjänst innan en vara skickas tillbaka, oavsett anledning.

Kund har alltid rätt att ångra ett köp inom 14 dagar efter att varan tagits emot vid brutet emballaget. Vid obrutet emballage har Kund rätt att ångra köpet i 365 dagar.

Sändningar som skall hämtas hos postombud ligger kvar i 14 dagar innan det returneras till oss. Vid utebliven hämtning kommer Kund att bli debiterad, därför är det viktigt att vid ett ångrat köp först hämta ut paketet och därefter returnera det till oss.

Läs mer om debiteringskostnaden i avsnitt 2.3 Ej uthämtade paket.

4.1 Retur

För att returnera en vara ska Kund skicka ett mail till retur@mattadirekt.se, sedan återkopplar vår kundtjänst med vidare instruktioner samt fraktsedel.

Det tar vanligtvis upp till 24 timmar för returavdelningen att återkoppla.

4.1.1 Returnera en vara

  • Kund måste skicka ett mail till retur@mattadirekt.se inom 14 dagar efter att Kund har mottagit produkten. Alltså räknas tiden inte beroende på när vår kundtjänst svarar utan när mailet skickats av Kund.
  • Vid nyttjande av 365 dagars öppet köp måste emballaget vara obrutet. Detta bevisas genom bilder på emballaget som ska finnas bifogat i mailet.
  • Produkten ska vara oanvänd och i väsentligt oförändrat skick, utan skador eller defekter.
  • Produkten ska återlämnas i samma emballage som den mottogs i.
  • Produkten returneras på samma sätt som vi har skickat ut den på. Har Kund lagt till hemleverans på en sändning som ursprungligen skickats som ombudspaket, ska denna returneras från ett ombud och inte hämtas från kundens adress.
  • Returen är kostnadsfri i den mån att retursedeln används som via mail skickats till Kund.
  • Mattadirekt.se tar inte ansvar för returer där produkter är skickade med annat fraktbolag eller på annat vis inte följer våra villkor för retur.

4.2 Produkter i försämrat skick

En produkt som returneras i sämre skick än vad den mottagits kan komma att medföra ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen och i vissa fall även skickas tillbaka på kundens bekostnad. Vi bedömer värdeminskningen från fall till fall.

Produkten behöver alltså returneras i samma skick som den mottogs. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta kundservice som bedömer om en retur kan göras.

4.3 Retursedel nyttjad efter ångerrätten

När 14 dagar har passerat har returrätten för sändningar med brutet emballage förbrukats. En sändning som trots detta returneras leder till en debitering på 300 SEK utöver att mattan skickas tillbaka till kund på kundens bekostnad.

När 365 dagar har passerat har returrätten för sändningar med obrutet emballage förbrukats. En sändning som trots detta returneras leder till en debitering på 300 SEK utöver att mattan skickas tillbaka till kund på kundens bekostnad.

5 Reklamation

Är en produkt skadad, defekt eller på annat sätt felaktig ska detta reklameras inom skälig tid (högst tre år enligt konsumentköplagen). Kund ska alltid kontakta vår kundtjänst innan en vara skickas tillbaka.

Gäller det inte en felaktig produkt hänvisar vi till avsnitt 4 Retur & ångerrätt.

Kund ska alltid inspektera en sändning för att identifiera eventuella emballageskador. Skulle emballaget inte vara helt och ser skadat ut så skall Kund vägra leveransen och rapportera det som leveransskada till leveransbolaget samt till vår kundtjänst via mail (info@mattadirekt.se).

För att reklamera en vara ska Kund skicka ett mail till vår kundtjänst (info@mattadirekt.se) och beskriva defekten, vilken produkt det gäller samt varans tillhörande ordernummer. För snabbare service rekommenderar vi att i ämnesraden skriva ordernumret följt av “Reklamation”.

6 Felaktiga uppgifter

Du som kund ansvarar för att de uppgifter som anges vid köptillfället är korrekta. Behöver du ändra uppgifter och sändningen redan har lämnat vårt lager tar vi ut en avgift om 400 SEK (inkl. moms). Detta för att täcka en del av den kostnad som speditören för en adressändring.

Har sändningen ännu inte lämnat lagret kommer ingen avgift att debiteras.

Önskar du att ändra din adress vänligen kontakta vår kundtjänst snarast. Vi rekommenderar att du ringer till oss på 036 – 12 28 10 för att åtgärda detta så snabbt som möjligt.

7 Personuppgifter

Vid köp från oss kommer vi att behandla dina personuppgifter. För fullständig information gällande Mattadirekt Sweden Aktiebolags behandling av personuppgifter, vänligen se vår Integritetspolicy på denna länk.

8 Tvister

Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Som konsument kan du dock alltid hänvisa en eventuell tvist till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN antingen via deras hemsida www.arn.se

Parter i ärendet är säljaren, dvs Mattadirekt Sweden AB, samt köparen dvs kunden som står skriven på beställningen. Vi följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens beslut (ARN).

9 Övrigt

Vi reserverar oss för skrivfel, slutförsäljning och prisförändringar beroende på ändrad moms.