Köpvillkor

Allmänna Villkor

Du måste vara minst 18 år för att beställa från oss. Om du är under 18 år krävs din målsmans tillstånd innan du beställer.

Mattadirekt.se levererar enbart inom Sverige.

Priser

I alla priser ingår svensk moms med 25%. Rekommenderade priser är svensk standard för de varor som finns på den svenska marknaden.

Lägsta pris garanti

Hos oss behöver du aldrig betala mer än nödvändigt! Med vår lägsta pris garanti kan du alltid handla till marknadens bästa priser. Hittar du din vara billigare på en annan svensk internet handel återbetalar vi mellanskillnaden.

Prisgarantin gäller alla svenska internetbaserade. Internettbutiken ska ha svenskt organisationsnummer och svensk adress. Varan ska finnas på lager och därmed vara beställningsbar. Prisgarantin gäller konkurrentens ordinariepris och upp till 14 dagar efter köpet.

Har du hittat din vara billigare i en annan butik på nätet? Maila info@mattadirekt.se och länka till den aktuella butiken så återbetalar vi mellanskillnaden.

Om du gör din beställning som vanligt på hemsidan och sedan mailar oss direkt (senast 14 dagar efter köp) så korrigerar vi summan manuellt i efterhand.

Betalsätt

Genom Klarna Checkout erbjuder vi fakturabetalning, kontobetalning, kortbetalning och direktbetalning. För Klarnas fullständiga villkor klickar du här.

Frakt

Leveranstid

Beställning som inkommit före 14:00 skickas vanligtvis samma dag. Leveranstiden är därefter 1-6 arbetsdagar. Vi kan tyvärr inte påverka eventuella förseningar hos fraktbolaget, men du har alltid rätt att häva ditt köp kostnadsfritt om vi inte har levererat din beställning inom 6 arbetsdagar. Vi är alltid hjälpsamma & tillgängliga för rådgivning och hjälp.

Ångerrätt
(ALLTID FRI FRAKT & RETUR)

365 dagars öppet köp vid obruten emballage
14 dagars öppet köp vid bruten emballage.

Kontakta alltid kundtjänst på retur@mattadirekt.se eller info@mattadirekt.se innan du skickar tillbaka en vara, oavsett anledning. Detta för att få hjälp med att returnera din produkt. Vi har alltid gratis retur vid köp hos oss.
Man har alltid valet att få sin retur på det vis man har mottagit mattan.

Du har enligt distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Ångerfristen börjar gälla den dag du tagit emot din beställning eller väsentlig del av denna. 

Ångerrätten gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick & skickas tillbaka i samma emballage som man mottagit mattan i.

Produkter i försämrat skick

Om produkten har använts mer än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktioner förbehåller vi oss rätten att göra ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Produkten behöver alltså returneras i samma skick som den mottogs. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta Kundservice som bedömer om en retur kan göras.

Reklamation

Kontakta alltid kundtjänst info@mattadirekt.se innan du skickar tillbaka en vara, oavsett anledning.

Är din vara skadad eller felaktigt ska varan reklameras inom skälig tid (högst tre år enligt konsumentköplagen.). Reklamationen ska göras på baksidan av följesedeln. Beskriv felet noggrant och ange om du vill ha ny vara eller pengarna tillbaka.

Man skall som kund inspektera sina leveranser för att identifiera utifall emballaget är helt. Skulle emballaget mot all förmodan inte vara helt och ser skadad ut så skall du som kund vägra leveransen och rapportera det som leveransskada till respektive leveransbolag eller oss via mail till info@mattadirekt.se.

Beroende på typ av reklamation kan kunden komma att få lägga ut för returfrakten. Vid godkänd reklamation ersätts kunden alltid för eventuella kostnader (returfrakt).

Ej uthämtade paket

I samband med ej uthämtade paket uppstår en rad kostnader såsom plock-och-pack kostnaden, returfrakt, expeditionsavgift, etc. Därför tar vi ut en avgift om 300 kronor inklusive moms om ett paket ej hämtas ut, som ska täcka en del av dessa kostnader.

Paket som ska hämtas hos postombud ligger kvar hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Därför är det viktigt att om du ångrar ett köp hämtar ut paketet och därefter returnerar till oss som beskrivs under “Ångerrätt”.

Återbetalning

Hävs ett köp på riktiga grunder, vid till exempel utnyttjande av ångerrätten, reklamation eller godkänd retur återbetalar vi alltid konsumenten inom 30 dagar.

Sekretess och personuppgiftslagen

När du registrerar dig som medlem eller gör ett köp godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi lämnar aldrig ut personuppgifter till tredje part.

Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att begära ut den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Fel/Slutförsäljning/Prisändringar

Vi reserverar oss för skrivfel, slutförsäljning och prisförändringar beroende på ändrad moms.