Vanliga frågor

 

1. HUR FUNGERAR FRAKTEN?

Hos oss har du som kund alltid fri frakt & fri retur.

Leveranstiden är 2-6 arbetsdagar men kan variera beroende på var i landet du bor.

Vi kan tyvärr inte påverka eventuella förseningar hos fraktbolaget, men du har alltid rätt att häva ditt köp kostnadsfritt om vi inte har levererat din beställning inom 6 arbetsdagar.

1.1 Skickas min matta till ett ombud eller med hemleverans?

Det är inte inte mattans längd som avgör hur mattan skickas. Det är längden på paketet/rullen som mattan packas ned i. De allra flesta mattor går att vika och skickas till ett ombud.

  • När paketet/rullen har en längd på 160cm eller mer skickas det med hemleverans.
  • När paketet/rullen har en längd mindre än 160cm skickas det med Bring eller DB Schenker och hämtas ut på din närmsta Bring eller DB Schenker ombud.

Det är alltså inte mattans längd som räknas utan längden på paketet eller rullen. Undrar du över hur just din matta kommer att skickas, vänligen ring eller maila till oss så hjälper vi dig.

 

2. HUR RETURNERAR JAG?

365 dagars öppet köp vid obrutet emballage
14 dagars öppet köp vid brutet emballage.

Vi erbjuder alltid 14 dagars öppet köp & fri retur hos oss. Detta för att man skall få nog tid för rulla ut mattan i sitt hem att utvärdera sitt köp i lugn & ro.

För att returnera din vara
Vänligen skicka ett mail till: retur@mattadirekt.se med följande information:

  • Ditt beställningsnummer
  • Vilken/vilka mattor du vill returnera

Returnera på samma sätt som mattan skickades. 
Om du fick din order via hemleverans kommer leveransbolaget, efter bokning, att hämta mattan/mattorna hemma hos dig. Hämtade du ut din order på ett Service Point-ombud lämnar du in din order för retur på ett av DHLs ombud. Betalade du med kort för vi tillbaka pengarna till ditt konto, valde du faktura så makuleras den när vi mottagit din retur.
Ifall man har köpt hemleverans vid utskick av ombudspaket som kommer med Bring så får man retursedel där paketet skall returneras från ett ombud och INTE som upphämtning hemifrån

Retursedel nyttjad efter ångerrätten
Om du returnerar din beställning efter att 14 dagar har passerat tillkommer en debitering om 300 SEK samt att varan skickas tillbaka på din bekostnad.

Detta innebär följande:
DHL ombud: Returen ska vara inlämnad på ett ombud inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning.
DSV hemleverans: Upphämtningen ska ske inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning.

Mattadirekt.se tar inte ansvar för returer där produkter är skickade med annat fraktbolag eller på annat vis inte följer våra villkor för retur.

Du kan läsa mer om våra köpvillkor genom att klicka här.

 

3. HUR BETALAR JAG?

  • Betalkort: Du kan betala med Visa och Mastercard. Varorna skickas direkt efter betalning och ingen extra avgift tas ut.
  • Direktbetalning: Du kan nu betala din vara direkt i kassan via din bank med din bankdosa eller bank-ID och med detta betalsätt tillkommer ingen extra avgift.
  • Faktura: När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Tillkommer inga extra avgifter.
  • Konto/Delbetalning: Du kan också välja med att delbetala från 50 kr/mån – dela upp betalningen som det passar dig Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad.

 

4. VAR KAN JAG HÄMTA MIN MATTA?

Paket som har en längd upp till 160 cm skickas till DHL- eller BRING ombud (Så kallade Service Point) där du hämtar ut din order. Du får avisering via sms från DHL alternativt BRING. Det kan förekomma att man som kund får ta emot paket även ifrån andra bolag som DB Schenker vid särskilda händelser.

Paket med en längd från 160 cm och över skickas med hemleverans till dig som kund. Leverans sker då till porten om du bor i lägenhet eller till din dörr om du bor i hus. DSV aviserar dig med ett förslag på leveranstid via sms eller telefon. Det kan förekomma att man får paket från andra fraktbolag vid särskilda händelser.

Under leveransens gång kan du spåra paketet på DHLs hemsida alternativt BRINGs hemsida med ditt kollinummer, som du hittar i leveransmailet. Så snart paketet har anlänt till ombudet så skickas en SMS-avisering till dig som du tillsammans med giltig legitimation behöver vid uthämtning. Du kan även använda ditt kollinummer för att lösa ut din order. Viktigt att ditt namn överenskommer med din legitimation för att kunna hämta ut ditt paket.

 

5. VAD GÖR JAG OM MIN MATTA ÄR SKADAD?

Är mattan skadad när du hämtar ut det ska du anmäla det direkt på servicestället. Ta gärna en bild på skadan på plats och anmäl direkt till Kundservice.

Man skall som kund inspektera sina leveranser för att identifiera att emballaget är helt. Skulle emballaget mot all förmodan inte vara helt och ser skadad ut så skall du som kund vägra leveransen och rapportera det som leveransskada till respektive leveransbolag. Anmäl detta sedan direkt till kundservice för att få hjälp med ditt ärende.

 

6. VAD HÄNDER OM JAG INTE KAN ELLER VILL HÄMTA UT MITT PAKET?

För alla paket som inte hämtas ut inom 7 dagar debiterar Mattadirekt.se kunden en avgift på 300 SEK. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering sammanlagt. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 SEK) samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader.

Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt serviceställe och skicka tillbaka det med en retursedel från oss. För retur vänligen skicka ett mail till retur@mattadirekt.se,ange ditt ordernummer samt vilken matta/vilka mattor du önskar returnera.

 

7. ADRESSÄNDRING / FEL ADRESS?

Behöver du ändra din adress och sändningen redan har skickats tar vi ut en avgift om 400 SEK (inklusive moms). Detta för att täcka en del av den kostnad som speditören debiterar för en adressändring.
Vi tar självklart inte ut någon avgift om sändningen ännu inte har skickats.

Önskar du att ändra din adress vänligen ring till oss på 036 12 28 00 för att åtgärda detta så snabbt som möjligt. Du kan även maila oss (info@mattadirekt.se) men för att undvika att bli debiterad rekommenderar vi att ringa istället.

 

8. ÅNGERRÄTT?

365 dagars ångerrätt
Mattadirekt.se erbjuder 365 dagars öppet köp (ångerrätt) för oanvända varor, från den dag du mottagit varan/varorna. Vid returen ska varan returneras i oskadat och obrutet originalemballage.

14 dagars ångerrätt
När du handlar på Mattadirekt.se har du rätt att öppna och testa din produkt. En avgift kan dras av från din återbetalning om produkten returneras i försämrat skick, läs mer nedan.
Om du ångrar ditt köp kan du returnera produkten och få pengarna tillbaka. Du har ångerrätt i 14 dagar och ångerfristen gäller från den dag du mottar din produkt.

Produkter i försämrat skick
Om produkten har använts mer än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktioner förbehåller vi oss rätten att göra ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Produkten behöver alltså returneras i samma skick som den mottogs. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta Kundservice som bedömer om en retur kan göras. 

Vid eventuella leveransskador
Man skall som kund inspektera sina leveranser för att identifiera utifall emballaget är helt. Skulle emballaget mot all förmodan inte vara helt och ser skadad ut så skall du som kund vägra leveransen och rapportera det som leveransskada till respektive leveransbolag samt oss via mail till info@mattadirekt.se.

Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar från och med den dag då Mattadirekt.se underrättats om ditt beslut att utöva öppet köp (ångerrätten). Återbetalningen sker med samma betalningsmedel som använts vid det inledande köpet, såvida ingen annan överenskommelse är gjord med Mattadirekt.se.

Öppet köp (ångerrätten) gäller endast endast privatpersoner.

 

9. PRISGARANTI?

Hur fungerar prisgarantin?
Hos oss behöver du aldrig betala mer än nödvändigt! Med vår lägsta pris garanti kan du alltid handla till marknadens bästa priser. Hittar du din vara billigare på en annan svensk internet handel återbetalar vi mellanskillnaden.

Prisgarantin gäller alla svenska internetbaserade butiker. Internettbutiken ska ha svenskt organisationsnummer och svensk adress. Varan ska finnas på lager och därmed vara beställningsbar. Prisgarantin gäller konkurrentens ordinariepris inklusive fraktkostnad och upp till 14 dagar efter köpet.

Har du hittat din vara billigare i en annan butik på nätet? Maila info@mattadirekt.se och länka till den aktuella butiken med en skärmdump på steget i utcheckningen där priset framgår (inkusive fraktkostnader), så återbetalar vi mellanskillnaden.

Hur använder/åberopar jag prisgarantin?
Om du gör din beställning som vanligt på hemsidan och sedan mailar oss direkt (senast 14 dagar efter köp) så korrigerar vi summan manuellt i efterhand.